مک بوک پرو 13 اینچ M1 ، ویژگی ها و مشخصات فنی آن

از مهمترین رویدادهای دنیای فناوری در سال 2020، ورود اپل به دنیای ARM و گذار از دنیای X86 بوده است. تراشه و چیپ M1، از اولین تراشه‌های مک است که در دل نسل جدید مک بوک ایر، مک بوک پرو 13 اینچی و مک مینی، آیپد و آیمک 2021 قرار گرفته است. شرکت اپل، تراشه‌ی M1 را اینگونه معرفی کرده است؛ این تراشه دارای عملکرد فوق‌العاده‌ای در زمینه یادگیری ماشین است، همچنین سریع‌ترین گرافیک یکپارچه را در دنیا دارد و عملکرد شگفت‌انگیزCPU آن به ازای هر وات جایگاه ویژه‌ای به آن داده است.

کوپرتینونشین‌ها در برنامه‌ای 2 ساله، به دنبال به کارگیری خانواده جدیدی از تراشه‌ها در کامپیوترهای مک و کنارگذاشتن اینتل هستند. بر اساس ادعای آن‌ها، این تراشه اختصاصی، انرژی کمتری مصرف کرده و دارای کارایی به مراتب بهتری است.



نگاهی بر طراحی و کیفیت مک بوک M1


شرکت اپل، به دقت در ساخت و عرضه محصولات با‌کیفیت بالا مشهور است. تولید دقیق لپ‌تاپ‌های اپل نیز از این قاعده مستثنی نیست. شکل ظاهری مک بوک پرو مانند بلوکی از جنس آلومینیوم است که اثر انگشت را جذب نمی کند و یکپارچه و مستحکم به نظر می‌رسد.
همچنین قطر کم حاشیه‌های اطراف نمایشگر آن، ویژگی کوچک‌تر و سبک‌تر بودن آن را نسبت به نسل سوم بیشتر به رخ کاربران می‌کشد.
در نسل فعلی مک بوک پرو، با وزن 1.40 کیلوگرم و ضخامت کمتر از 15 میلی متر(14.9 میلی متر) شاهد کاهش 23 درصدی از حجم کل محصول هستیم.
نوا‌رهای مستحکم و کوچک مک بوک پرو، چرخش نمایشگر را تا حدود 140 درجه ممکن کرده است و این امر از لقی و لرزش حین کار با دستگاه جلوگیری می‌کند. تاچ پد بزرگ و کیبورد جزیره‌ای بالای آن، استفاده از مک بوک پرو را بسیار آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر از نمونه‌های قبل آن کرده است.
شرکت اپل، این سری از لپ‌تاپ‌ها را در دو رنگ مک بوکm1 نقره‌ای و مک بوک m1 خاکستری به فروش می‌رساند.

 

طراحی macbook m1



ویژگی‌های صفحه نمایش و اسپیکر مک بوک پروM1


مک بوک پروM1 با نمایشگر IPS رتینا با تراکم 227 پیکسل بر اینچ و رزولوشن 2560*1600 پیکسل، وضوح بسیار مطلوبی را به انواع محتوا داده است. نسبت تصویر مک بوک پرو(با پنل 16:10) مرتفع‌تر از مدل‌های قبلی (با پنل 16:9) است و روشنایی نمایشگر آن به 500 نیت می‌رسد.
پنل مک بوک پرو 13 اینچی از فضای رنگی DCI-P3 به صورت کامل پشتیبانی می‌کند و این پشتیبانی شامل 25 درصد از رنگ‌های بیشتر و طیف‌های زنده‌تر قرمز و سبز است.همچنین به کمک فناوری True Tone می‌توان دمای رنگ‌ها را مطابق با نور محیطی تغییر داد. حالت Night shit به منظور کاهش فشار بر چشم به وسیله فیلتر رنگ آبی، در قسمت تنظیمات نمایشگر وجود دارد.

 

نمایشگر macbook m1


مک بوک پرو M1 صدایی شفاف، رسا و عاری از هرگونه نویز تولید می‌کند. اسپیکرهای خروجی آن دارای دامنه‌ی دینامیکی بسیار گسترده بوده و بیس بالایی دارد، تا جایی که در بالاترین حجم صدا نیز، نمی‌توان متوجه دیستورشن در آن شد. اسپیکرهای مک بوک پرو13 اینچی، در دو طرف کیبورد قرار داده شده است. اپل ادعا می‌کند که با اتصال مستقیم اسپیکرها به منبع تغذیه، به بهبود نقطه‌ی اوج پروسه‌ی تقویت صدا پرداخته و به این طریق کاربران حرفه‌ای می‌توانند به هر روش و در هر شرایطی به ویرایش ویدئو و میکس صدا بپردازند.
کوپرتینونشین‌ها، عمل دریافت صدای ورودی را بر عهده‌ی سه میکروفون با نسبت سیگنال به نویز بالا قرار داده و مدعی هستند که این میکروفون‌ها با تجهیزات استودیویی برابری می‌کنند.



ویژگی‌های کیبورد، ترک پد و مجموعه درگاه مک بوک M1


مک بوک پروM1، با مکانیزم جدید Magic کار می‌کند. با این مکانیزم، عمق حرکتی کلیدها به یک میلی متر افزایش یافته و سهولت تایپ با دستگاه را ارتقا داده است. فاصله و چینش کلیدهای کیبورد مک بوک پرو M1 به گونه‌ای است که بسیار سریع و آسان می‌توان به تایپ با آن‌ها عادت کرد.

با توجه به عمق یک میلی‌متری کلیدها، صدای تایپ با دستگاه، آزاردهنده نیست و نور پس‌زمینه‌ی کلیدها دارای توزیع یکنواختی هستند و این امر کار در محیط‌های تاریک را آسان کرده است.

 

کیبورد macbook m1


ترک پد مک بوک پرو، 46 درصد مساحت بیشتری در مقایسه با ترک پد نسل سوم دارد و فضای مناسبی را برای انجام ژست‌های حرکتی چندانگشتی را به کاربر می‌دهد. تاخیر بین حرکت انگشت و نشانگر ماوس خیلی ناچیز است و حرکت انگشت بر روی پوشش شیشه‌ای آن به نرمی انجام می‌شود.
ترک پد مک بوک پرو، با موتور تپتیکی خود، از ارتعاش خطی برای شبیه‌سازی کلیک بهره می‌برد و فرآیند کلیک بر روی تمام سطوح آن یکسان است. این ویژگی‌ها، عملکرد ترک پد مک بوک پرو را بسیار بی‌نقص کرده است، تا جایی که می‌توان آن را معیاری برای ارزیابی و مقایسه با عملکرد سایر لپ‌تاپ‌ها دانست.

با قابلیت‌های جدید تراشه M1، مک بوک پرو جدید فقط دارای دو پورت USB4 Type c و نمایشگر 6k است. لازم به ذکر است که پهنای باند پورت USB4 با لغ‌بر 40GB بر ثانیه است، اما امکان استفاده از این پهنای باند به منظور اتصال کارت گرافیک اکسترنال وجود ندارد.

به مک بوک پرو13 اینچی، می توان 6 نمایشگر متصل کرد و این کار با کمک نرم افزار Display link و هاب های Display port انجام می‌شود. در استفاده از این قابلیت‌ها، با توجه به وجود محدودیت‌های پهنای باند، همه‌ی نمایشگرها از وضوح بومی 4k برخوردار نیستند.
در کنار موارد اشاره شده، مک بوک پرو m1 از ماژول‌های wifi 6 با پهنای باند 1/2GB برثانیه، جک 3/5mm هدفون، Bluetooth 5.0 و… بهره می‌برد.



نحوه‌ی عملکرد مک بوک پرو M1


شرکت اپل با M1، مسیر گذاری از اینتل به دنیای آرم را آغاز کرده است و تراشه ی M1 را اولین سیستم SOC(روی چیپ) برای خانواده مک می‌داند. همچنین در دنیای کامپیوترهای شخصی، نخستین تراشه 5 نانومتری است که از 16 میلیارد ترانزیستور بهره می‌برد.
تراشه M1، دارای بهترین عملکرد در مصرف هر وات در میان دیگر تراشه‌های کم مصرف است. این تراشه، سریع‌ترین گرافیک یکپارچه را دارد.
پردازنده‌ی گرافیکی تراشه M1 از 8 هسته‌ی گرافیکی بهره می‌برد که بنابر ادعای اپل، توان پردازش همزمان 84 میلیارد بافت بر ثانیه،24576 ترد و رندر 41 میلیارد پیکسل بر ثانیه را دارد.

مک بوک پرو13 اینچی خنک، سریع و بی‌صدا می‌باشد.


 

نظرات (0)

تاکنون هیچ فردی در این قسمت نظر نداده است

  1. به عنوان میهمان نظرتان را ارسال کنید البته اگر عضو سایت هستید لطفا وارد شوید اگر عضو نیستید می توانید ثبت نام کنید
پیوست ها (0 / 3)
موقعیت جغرافیایی خود را به اشتراک بگذارید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://gimamart.com/