ایرتگ اپل چیست، AirTag چگونه کار می کند و با چه قیمتی عرضه می شود؟

با پیشرفت روز‌افزون تکنولوژی و استفاده‌ی گسترده از ابزار هوشمند زندگی انسان آسان‌تر از گذشته شده است. از جمله این گجت‌های هوشمند که در جهت تسهیل یافتن لوازم گمشده کاربردی است، می‌توان به ایرتگ اپل اشاره کرد. شرکت اپل این محصول را برای گوشی‌ها‌ی آیفون خود روانه‌ی بازار کرده است. در این مقاله قصد داریم به‌طور کامل به توضیح مزایا، نحوه‌ی عملکرد و دیگر ویژگی‌ها‌ی این Airtag بپردازیم.

 

ایرتگ چیست و چه مشخصاتی دارد؟

بعد از مدتها انتظار، شرکت اپل در 31 فروردین 1400 از یک وسیله‌ی بسیار کاربردی به نام  AirTag رونمایی کرد. ایرتگ؛‌ ردیاب بلوتوثی است با امکان اتصال به بلوتوث که در جهت گم نشدن اشیا شخصی طراحی شده است. شکل ظاهری آن دایره‌های کوچک و گرد است که به آیتم‌های مختلف متصل شده و بوسیله‌ی اپلیکیشن  Find My اپل اشیای مورد‌نظر را ردیابی می‌کند. باتری این دستگاه قابل تعویض بوده و با  U1، تراشه‌ی ردیاب فوق سریع اپل کار می‌کند.اپل این تراشه را در مدل‌های جدید آیفون خود قرار داده تا دقیق‌ترین و بی نقص‌ترین ردیابی را در مقایسه با کار رقبای خود انجام دهد.

یکی از ویژگی‌های مهم ایرتگ‌های اپل، آفلاین کار کردن آن‌هاست که برای استفاده از آن نیازی به اتصال به اینترنت نیست.

 

مشخصات فنی و اصلی ایرتگ اپل

ایرتگ اپل ابزار کوچک دایره‌ای شکلی است که شامل شتاب‌سنج، اسپیکر، باتری قابل تعویض توسط کاربر و بلوتوث LE است. اسپیکر کوچک به‌منظور ایجاد صدا برای پیدا کردن اشیا گمشده در آن تعبیه شده است. با استفاده از NFC می توان حالت گمشده‌ی این ردیاب را فعال کرده و در پیدا کردن وسایل گمشده‌ی خارج از محدوده‌ی امن از آن بهره برد.

 

  • دارای اسپیکر داخلی
  • دارای باطری استاندارد سکه‌ای قابل تعویض
  • دارای شارژ با بیش از یکسال دوام
  • مقاومت در برابر نفوذ گردوغبار و آب (گواهی Ip67)
  • مقاومت در برابر آب به مدت 30 دقیقه و تا عمق یک متر

 

نحوه‌ی راه‌اندازی ایرتگ اپل چگونه است؟

 

با یک بار ضربه زدن بر روی ایرتگ اپل، می توان به آیپد یا آیفون متصل شد و نام ایرتگ موردنظر را وارد و سپس ایرتگ را به‌وسیله‌ موردنظر وصل کرد. اعلان‌های مربوط به ایرتگ در اپل واچ نیز قابل مشاهده است. به منظور سهولت در استفاده از ایرتگ‌ها، اپل وسایل جانبی چرمی ای درنظر گرفته است که بوسیله‌ی آن می توان ایرتگ‌ها را به کلید، کیف و یا هر وسیله‌ی دیگری وصل کرد.

عملکرد AIRTag ‌ها چگونه است؟

 

شرکت اپل در نحوه‌ی عملکرد ایرتگ‌ها و برقراری ارتباط میان ایرتگ و شبکه find my  از روش رمزگذاری سرتاسری استفاده کرده است. تراشه‌های داخلی موجود در ایرتگ‌ها، امکان اتصال به آیفون را ایجاد کرده است و به این طریق دستگاه‌هایی که به آن متصل شوند موقعیت وسیله ی گمشده را گزارش می دهند. کاربر می‌تواند برای هر وسیله ی خود مکان امن مشخص کند و در صورتی که بدون آن وسیله از خانه خارج شود و یا آن را گم کند به گوشی فرد اعلان ارسال شود و با ایجاد صدا، مکان وسیله‌ی مورد نظر را نشان دهد. داخل هر ایرتگ اپل یک اسپیکر داخلی وجود دارد که کاربر باید برای پیدا کردن وسایل موردنظر در برگه‌ی New items  صدای Airtag را پلی کرده و یا بگوید "Hey siri find my key  " که در این مرحله با شنیدن و دنبال کردن صدا، می‌تواند وسیله‌ی موردنظر خود را پیدا کند.

 

روش پیدا کردن وسایل گمشده خارج از محدوده امن

 

در شرایطی که وسایل کاربر در مکانی خارج از محدوده امن تعریف شده گم شود، در قسمت Find my ایرتگ را در حالت گمشده (Lost mode) قرار داده تا برای افرادی که با گوشی آیفون از مکان موردنظر عبور می کنند اطلاعات ارسال شود و فرد با ارسال پیام یا تماس محل وسیله گمشده را به کاربر اطلاع دهد.

همچنین در این حالت می توان با انجام تنظیمات مربوطه شرایطی را ایجاد کرد تا افراد با ضربه زدن روی Airtag کاربر با تلفن هوشمندی با قابلیت NFC به اطلاعات تماس او دسترسی پیدا کرده و مکان موردنظر را به او اطلاع دهند.

 

حفظ حریم خصوصی و امنیت توسط ایرتگ

 

ایرتگ‌های اپل به‌منظور جلوگیری از ردیابی ناخواسته طراحی شده است. داده ها و تاریخچه‌ی موقعیت مکانی در آن ذخیره نمی شود و در هر مرحله رمزگذاری می‌شود. همچنین دستگاه‌هایی که مکان ایرتگ اپل را نشان می‌دهند ناشناس هستند تا جایی که حتی اپل از مکان ایرتگ و دستگاهی که به پیدا کردن آن کمک می کند دسترسی و اطلاع ندارد.

در بحث حفظ حریم خصوصی، در صورتی که ایرتگ افراد دیگر به لوازم کاربر راه یابد، آیفون برای او اعلان هشدار ارسال می‌کند و با پخش صدا توسط ایرتگ اپل به او اطلاع می دهد که در کجا قرار دارد.

 

 

قیمت ایرتگ‌ها و تاریخ عرضه ی آن

 

شرکت اپل ایرتگ تکی را با قیمت 29 دلار و ایرتگ 4 تایی را با قیمت 99 دلار به فروش می‌رساند.

عرضه ی ایرتگ‌ها نیز از تاریخ 1 اردیبهشت ماه 1400(21 آوریل 2021) با پیش خرید از سایت اپل شروع و تحویل سفارش‌ها از تاریخ 3 اردیبهشت ماه 1400(23آوریل 2021) آغاز شده است.

 

سخن پایانی


در این مقاله به بررسی دستگاه جدید و کاربردی از شرکت اپل پرداختیم. این محصول که با نام ایرتگ به بازار عرضه شده است، امکان پیدا کردن آن دسته از لوازمی که بیشتر در معرض گم شدن هستند مانند کیف، چمدان، کلید و... را به آسانی ممکن کرده است.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به دیگر مقالات مربوط به این فناوری در سایت جیما مارت مراجعه کنید.

 

نظرات (0)

تاکنون هیچ فردی در این قسمت نظر نداده است

  1. به عنوان میهمان نظرتان را ارسال کنید البته اگر عضو سایت هستید لطفا وارد شوید اگر عضو نیستید می توانید ثبت نام کنید
پیوست ها (0 / 3)
موقعیت جغرافیایی خود را به اشتراک بگذارید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://gimamart.com/